Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Moniek - WaarBenJij.nu Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Moniek - WaarBenJij.nu

Havana

Blijf op de hoogte en volg Moniek

03 December 2016 | Cuba, Havana

Woensdag 30 november, terug naar Havanna
Vanmorgen waren we al weer op tijd wakker. Na het ontbijt hebben we de tas ingepakt en met een taxi naar het vliegveld gegaan. Daar kwam een mannetje naar ons toe en vroeg of we nog een visum nodig hadden, die hadden we nodig, dus 25 euro betaald voor een nieuw visum. Toen door naar de incheckbalie. We mochten op deze vlucht 2 stuks bagage meenemen van elk 23 kg en dat was maar goed ook! Anaïs had 27 kg en ik iets van 25 kg. Gelukkig heeft Anaïs een grote tas als handbagage mee, daar hebben we zoveel mogelijk in gepropt en ook ingecheckt, want meer dan 23 kg mocht het echt niet zijn! Toen moesten we nog langs de immigratiedienst, want mijn papiertje was op de heenweg blijkbaar niet goed afgestempeld. Na de douane nog wat souveniertjes gekocht van onze laatste pesos.
De vlucht was prima, 1 keer vlogen we door de turbulentie wel een stuk naar beneden, maar verder niets aan de hand. Volgens mij duurde de vlucht een uurtje. Dit keer kregen we wel wat te drinken met nootjes!
Terug in Havana eerst geld gewisseld, hopelijk genoeg voor de rest van de reis hahaha. Toen met een taxi naar Hostal Corazon del Mundo gegaan, hetzelfde hostel als de vorige nacht in Cuba. Meteen maar de wandelschoenen aan gedaan en gaan lopen. We hebben al een aantal mooie dingen gezien en mooie foto's gemaakt. Aan het eind van de middag kregen we wel zin in iets. We hebben vandaag nog niet zoveel gegeten, ontbijt, een puddingbroodje en wat biscuitjes, want de andere broodjes werden weggegooid op het vliegveld zonder ons ook maar te vragen of we het nog wilden hebben.. We hebben gegeten bij een restaurantje, het was erg lekker. Anaïs had kreeft besteld, we hadden dat allebei nog nooit gegeten! Ze vond het erg lekker. Na het eten terug gelopen naar het hotel en vanavond lekker chillen.

* Er zijn nog een paar random dingetjes over Cuba te vertellen, die eigenlijk niet echt ergens bij passen, dus ik zet onder elke dag een random dingetje.

Donderdag 1 december
Vanmorgen weer een uitgebreid ontbijt gehad. Na het ontbijt zijn we met de fietstaxi naar het volgende hotel gegaan, Deauville. Hier moesten we een tijd wachten tot we op de kamer konden. Het hotel is redelijk, maar ik denk dat we wat verwend zijn geweest met ons hotel in Cancun, daarmee vergeleken is dit wel een bouwval.. Ze zijn overal bezig met werkzaamheden in dit hotel. De kamer is wel erg groot en de lakens zijn schoon. Toen we de spullen in de kamer hadden gezet zijn we weer gaan wandelen. We wilden graag naar de rum- en sigarenfabriek. Daar aangekomen was het dicht.. Beetje jammer. Veel toeristische attracties zijn gesloten door het overlijden van Fidel. Dus maar verder gelopen en in een straatje terecht gekomen met wat winkeltjes. We kregen zin in eten, dus een tentje opgezocht, maar ze hadden bijna niets. Toen maar verder gegaan naar een ander tentje, ook hier hadden ze erg weinig. Toch wat kip en brood besteld. De kip was niet goed gebakken, dus teruggestuurd en het eten was erg duur, maar wel lekker! Vervolgens teruggelopen naar het hotel. Het begon te regenen! Jammer.. Het is al 2 dagen erg bewolkt, maar regen is toch wat overdreven. We hebben geen idee wanneer we de groep ontmoeten.. Als het goed is checken zij om 4 uur in, maar we hebben niets gehoord en weten van niets, dus we zien het wel.
Terug in het hotel even wat dingetjes gewassen en rustig aan gedaan. We hebben heerlijk gegeten bij een tentje verderop, tapas vooraf, kip en vis als hoofdgerecht en we zaten te vol voor een toetje! Toen maar weer naar de kamer gegaan, want er wordt geen alcohol geschonken of muziek gedraaid, ook door het overlijden van Fidel.
Om kwart voor 11 werden we gebeld op de kamer telefoon, door de tourguide, dat we morgen om 9 uur moeten verzamelen in de lobby!

* Er zijn best veel dikke Cubanen, vind ik. Ze hebben allemaal te strakke kleding aan, je ziet elk rolletje zitten! Het maakt hier niet uit of je dik of dun of groot of klein of lelijk of mooi bent, het gaat hier vooral om de seks. Als je goed bent in seks, heb je meer kans op een relatie, dan wanneer je er niets van bakt, hoe je er ook uit ziet.

Vrijdag 2 december
Lekker ontbijtbuffetje gehad, heerlijk. Ze hadden van alles, eieren, zoete dingetjes, broodjes, beleg, sapjes, fruit, keuze zat. Om 9 uur in de lobby hebben we de rest van de groep ontmoet. Het lijken ons aardige mensen. Ik zal er niet te veel over zeggen, want je weet nooit wie dit allemaal leest ;). De tourguide Alexander heeft eerst even een praatje gehouden. Daarna zijn we de bus in gegaan voor het eerste deel van de city tour, water zoeken. Op dit moment is water schaars (dat hadden wij al ondervonden), ook dit komt weer door het overlijden van Fidel. Heel veel buitenlanders zijn naar Havana gekomen om de ceremonie bij te wonen, en al die buitenlanders moeten water kopen, dus nu is het bijna op.. Wij hebben 4 x 5 liter water gekocht. Dit kunnen we gewoon in de bus laten staan gelukkig.
Daarna het 2e deel van de city tour. We hebben gewandeld door kleine straatjes en langs grote mooie gebouwen. Alexander vertelde het een en ander over de geschiedenis, wel interessant, als je hem kunt begrijpen. Hij is een echte Cubaan en spreekt gebrekkig Nederlands. Soms komt hij niet op woorden en sommige woorden spreekt hij anders uit, waardoor het lastig is hem te begrijpen. Hij is wel erg grappig.
Ook zijn we ergens in een groot hotel gaan lunchen. Het was helemaal op de bovenste verdieping met uitzicht aan bijna alle kanten! Hier hebben we een broodje gegeten, mojitos gedronken (sommige hotels schenken wel alcohol) en een dikke sigaar gerookt!
Daarna gingen we nog een klein stukje wandelen en toen met de bus naar een theater. Hier kregen we les in percussie en salsa. Er mag geen muziek gedraaid worden, dus het trommelen deden we in de kelder en voor de salsales in een hokje ergens bovenin het theater. Toen zijn we teruggelopen naar het hotel en met wat mensen gaan zwemmen in het zwembad. Dit was van korte duur want het water was vies koud.. Nu even douchen en wat chillen, om 8 uur gaan we lekker uit eten met z'n allen.

* Er word betaald in 2 soorten geld, de CUC is voor de toeristen en de Pesos (geloof ik) is voor de lokalen. De prijzen in de winkels zijn gelijk.
De lonen zijn hier heel laag, omgerekend zo'n 250 euro per maand. Iedereen verdiend hetzelfde, behalve de politie. De Cubanen moeten het vooral hebben van de tabaks-, koffie- en rum-industrie en natuurlijk het toerisme.

Zaterdag 3 december
Vanmorgen weer heerlijk ontbeten. Na het ontbijt kregen we een 2 uur durende salsales. Leuk, maar ik bakte er niets van. Daarna gingen we met 4 oltimer-cabrio's een uurtje door de stad touren, super leuk! Toen werden we afgezet bij een hotel en moesten we met de lift naar de 33e verdieping. Hier zat een restaurant met panorama uitzicht, heel gaaf. Je kon de hele stad over kijken en een stuk van de zee. Hier hebben we gelunched. Toen zijn we weer terug gegaan naar het hotel en hebben we een paar uurtjes bij het zwembad gezeten en gelezen. Vanavond gaan we weer uit eten met z'n allen en morgen gaan we naar de volgende stad!

* Ik had eigenlijk een beetje verwacht dat de oude auto's alleen in Havana zouden rijden, voor de toeristen, maar ze rijden door heel Cuba! Niet alleen voor de toeristen, maar heel veel mensen rijden er in.