Viñales - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Moniek - WaarBenJij.nu Viñales - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Moniek - WaarBenJij.nu

Viñales

Blijf op de hoogte en volg Moniek

05 December 2016 | Cuba, Viñales

Zondag 4 december, Viñales
Vanmorgen om 7 uur eruit en 8 uur op weg naar Viñales. Even over de bus: het is een prima bus met chauffeur Otto, airco, ruimte voor water, ruimte voor de koffers en ruimte voor nog meer mensen dan de 16 die wij in de groep hebben. Vandaag mocht de muziek voor het eerst aan in de bus! Vannacht om 12 uur is de rouwperiode over en horen we hopelijk overal muziek en wordt er weer alcohol geschonken. De eerste stop was na een uurtje rijden, Las Terrazas. Hier kon je een canopy tour doen, deze heb ik gedaan en het was heel gaaf! We werden in een harnas gehesen en met een busje naar boven in de bossen gereden. Hier kregen we een kleine uitleg over hoe het werkte en wat je vooral niet moest doen. Toen gingen we met een trapje omhoog en werden we om de beurt aan een kabel gehaakt en zoefden we aan de kabel naar beneden! Heel eng in het begin, maar echt leuk! Dit deden we 7 keer, tot we weer beneden waren. Daarna kregen we een drankje bij een restaurantje met mooi uitzicht over een meertje. Toen gingen we met de bus naar Las Terrazas. Een riviertje met rotsen en plateaus met diep en ondiep water en watervalletjes en kleine visjes. Hier hebben we lekker gezwommen en lekker in het water gezeten tot we gingen lunchen. De lunch was heerlijk. Als voorgerecht kregen we maissoep, als hoofdgerecht was er rijst met kip, draadjesvlees en bananenchips, en als toetje kregen we nog een bolletje chocolade ijs.
Na 2 uur rijden kwamen we aan in Viñales, een klein kleurrijk stadje met wel 2 grote straten. We slapen in een casa particulares, dat zijn kamers die mensen in hun eigen huis verhuren. We slapen in een roze met rood huis en hebben een blauw met groen en paarse kamer. Lekker allebei weer een apart bed.
Vanavond gingen we uit eten, het was erg lekker, alleen veel te veel. We hadden vanmiddag al een uitgebreide lunch gehad en met het diner werd er ook weer vanalles op tafel gezet, vergelijkbaar. Na het eten gingen we met de bus naar een pleintje, waar salsa muziek gedraaid zou worden. Helaas was dat niet het geval. In de bus wordt wel muziek gedraaid en om de stemming er goed in te krijgen stopte Otto de buschauffeur de bus en ging samen met Alexander dansen in de bus! Erg leuk. Er zat een barretje op de hoek die wel alcohol schonk maar geen muziek draaide, dus zijn we daar naar toe gegaan en hebben we uiteindelijk nog wat gedronken.

* We hebben onderweg een keer een echte Connexxion bus gezien en een hele oude DAS bus.

Maandag 5 december
Vanmorgen ontbeten in het casa particulares. We kregen een bord met fruit, een omelet, koffie, een sapje, bolletjes en wat beleg, helemaal prima! Na het ontbijt werden we opgehaald voor een guided tour door het Viñales National Park. Hier hebben we gewandeld en werd er door de guide vanalles uitgelegd over de bomen, planten, plantages en dieren. We liepen langs een boer die zijn eigen koffie maakt, hier konden we ook proeven en we liepen ook langs een tabaksboer met eigen plantage. Er werd ons uitgelegd en voor gedaan hoe de sigaren van de boeren werden gemaakt. We mochten ook een sigaar proberen, erg leuk. De wandeling zelf was ook heel mooi, mooie foto's gemaakt en leuke dingen gezien. Er was 1 heel klein plantje van een paar centimeter met bladeren als een minipalmboom die wanneer je die aanraakte zijn blaadjes in trok! Heel bijzonder plantje.
Na de tour hadden we weer lunch, in dezelfde vorm als gister middag, dit hebben we afgeslagen. Het eten is hier allemaal zo veel! We vroegen om gewoon een broodje, en kregen dat ook, met een soepje vooraf. Toen dat op was gingen we nog naar een grot, niet zo bijzonder. Hier gingen we door heen lopen en een klein stukje met een bootje verder.
Onderweg hadden een klein marktje gezien, waar we nog even naar toe wilden. Even lekker geslenterd en rondgekeken.
Weer lekker uit eten geweest! De rest ging nog even ergens wat drinken, maar ik heb de hele dag al een beetje last van m'n buik en mezelf, dus ik lig op bed en ga nog even rustig lezen.

* De nummerplaten beginnen hier allemaal met een letter en hebben daarna 6 cijfers. Er zijn 7 letters met allemaal hun eigen betekenis.
T = toerist, B = een auto van de staat, M = militair, P = particulier, D = voor de ambtenaren, E = voor de ambassade en de mensen die een K als beginletter hebben zijn de buitenlanders die op Cuba werken in een technische functie.

Dinsdag 6 december
Vandaag zijn we na het ontbijt in de casa particulares naar een schiereiland gegaan op anderhalf uur rijden hier vandaan. Heerlijk op het strand gelegen en in de zee gedobberd. De laatste dagen is het wat bewolkt, vandaag ook, maar gelukkig ook wat zon gezien. De lunch was in een restaurant op het strand, met een bandje erbij. Volgens mij zijn we al best iets bijgekleurd!
Op de terugweg werd de muziek hard gezet, deed Alexander zijn schort om en kregen we eerst allemaal een glaasje rum, inclusief Alexander en Otto (de buschauffeur) zelf!
'S Avonds hadden we 'vrij' en zijn we met z'n 7en lekker pizza gaan eten! Even geen kip met rijst en bonen. Erg lekker, maar heel zwaar op de maag bij ons allemaal. Na het eten zijn we naar een barretje gegaan waar ze salsa muziek draaiden. Ik ben eigenlijk meteen weer weggegaan, want ik voelde me niet zo lekker. Toen ik bij onze casa kwam, was de deur op slot, zoals altijd. Even kloppen en er wordt open gedaan. Dit keer niet! Ik heb geklopt en geroepen en geprobeerd met de kamersleutel de voordeur open te maken, maar dat werkte allemaal niet.. Er kwam een oud mannetje langs lopen en hij wilde wel even helpen. Hij ook roepen en kloppen en proberen met de sleutel, maar helaas. Dus toen ben ik maar weer terug gegaan naar de salsa bar en heb ik de rest en Alexander verteld hoe of wat. De anderen hadden bijna hun drankje op en gingen met mij mee naar de casa om te kijken hoe we binnen konden komen. Toen we er aan kwamen, brandde er licht. Dus ik kloppen, werd er open gedaan! Paniek gezaaid voor niets Hahah. Alexander had nog even gevraagd hoe of wat, maar de heer des huizes beweerde dat hij er gewoon was... Ik geloof er niets van!

* De wegen hier zijn een en al drama, zelfs de hoofdwegen. Allemaal gaten en scheuren in de wegen. Iedereen rijd hier ook aan de linkerkant op de rechter weghelft, vaak om de gaten te vermijden, maar ook omdat je dan lekker door kunt rijden. Andere auto's halen dan gewoon rechts in.