Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Moniek - WaarBenJij.nu Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Moniek - WaarBenJij.nu

Trinidad

Blijf op de hoogte en volg Moniek

11 December 2016 | Cuba, Trinidad

Vrijdag 9 december, Trinidad
Vanmorgen na het ontbijt zijn we eventjes bij een lokaal schooltje gaan kijken. Daarna gingen we met de bus naar Trinidad. Het was een half uurtje rijden. Daar aangekomen was er een gids van een travelagency die ons het een en ander kwam vertellen over de excursies die hier te doen zijn. Ik heb gekozen voor de wandeltocht door de bergen, deze ga ik morgen doen met een aantal anderen van de groep. Er waren nog wat andere dingen te doen en het was nog wel een beetje gezeur van wie wat wilde doen en wanneer en hoe, omdat het ons niet duidelijk uitgelegd was en in de omschrijving hele andere prijzen staan dan wij moesten betalen! Ook het betalen was weer lastig, want het was meteen afrekenen en dat wist ik niet, dus ik had mijn geld gewoon in de koffer. De koffer uit de bus, midden op straat open en dat soort dingen, lastig lastig. Toen het allemaal geregeld was kregen we een stadstour. We waren ook nog naar het museum geweest van de architectuur, dit hadden we wat mij betreft best over mogen slaan hahaha. Daarna gingen we lunchen bij taberna Bojita, een echte aanrader! Heerlijk, goedkoop en hele grote porties. Ik had gekozen voor spaghetti met chorizo, helaas m'n bord niet leeg kunnen eten. Na de lunch gingen we naar een of ander gebouw en hier kregen we een klein bekertje met de lokale rum: rum met limoensap en honing. Ik vind de rum hier puur niet lekker, maar deze was prima te doen! Toen door naar onze slaapplaats, een casa, hoewel ik dit meer een hostel vind. De kamer is na een kleine verbouwing door ons best ruim en de badkamer is ook prima!
Voor het eten ben ik even op bed gaan liggen lezen, maar kon m'n ogen niet meer open houden! Anaïs is alleen met de groep gaan eten en ik ben lekker gaan slapen. Dat had ik even nodig denk ik!

* Er zijn hier heel veel mensen die nog werken met paard en wagen, vooral als vervoersmiddel.
* Er rijd 1 trein door Cuba, van links naar rechts en weer terug. Deze rijd alleen als ie niet kapot is. Als ie wel kapot is, heb je pech! Toch moet je wel stoppen en uitkijken bij een overgang, voor het geval de trein wel rijd, want er gaan geen toeters en bellen zoals bij ons. Er staat alleen een stopbord.

Zaterdag 10 december
Vroeg ontbeten en met de bus de bergen in. De hoogste berg op Cuba is bijna 2000 meter en de berg waar wij naar toe gingen is ongeveer 1200 meter dacht ik. We gingen naar een hoogte van 800 meter en vanuit hier gingen we ongeveer 200 meter afdalen naar een waterval, Salto el Caburni. We hebben er een uur over gedaan. We moesten over rotsen en stenen, langs afgronden en onderweg werd er door de gids het een en ander verteld over de dieren (we hebben een kleine slang gezien) en de planten en bomen. Het uitzicht was erg mooi. We waren op tijd begonnen en het was gelukkig redelijk te doen. Bij de waterval konden we foto's maken en even zwemmen. Het water was zo koud dat ik er na een paar minuutjes weer uit ging!
Toen weer naar boven.. Ook een uur over gedaan, maar met bloed, zweet en tranen. Nee, zo erg was het niet, maar wel een klein beetje bloed (had m'n hand gestoten), heel veel zweet en pijn in de spieren! Het was een beste klim.
Na de waterval zijn we met de bus (gelukkig) naar een kleine koffieplantage geweest. Hier kregen we een kleine uitleg over hoe de koffie door de boeren gemaakt word en konden we een speciaal kopje koffie halen. Ik had koffie met witte rum, limoen, honing en gemalen koffie op de rand, erg lekker! Daarna was de lunch, eindelijk! Ik had zon zin in wat na de wandeling.
Toen gingen we weer terug naar Trinidad met de bus met onderweg een fotostop op een uitkijkpunt. Je had hier 360 graden uitzicht, heel erg mooi.
Terug in Trinidad ben ik met Brenda even het stadje doorgelopen en wat winkeltjes ingegaan. Ik had al een aantal keer een serie van schilderijen gezien die ik mooi vond, dus nu toch maar 1 gekocht. Het is van canvas, dus ze konden het schilderij in de winkel mooi oprollen en inpakken, zodat ik het makkelijk mee kan nemen naar huis. We hadden net ergens een drankje gedaan, kwamen we een zaakje tegen waar ze happy hour hadden, dat konden we natuurlijk niet aan onze neus voorbij laten gaan, dus daar ook nog maar weer een cocktail gedronken.
Ondertussen was Anaïs ook terug in het hostel, ze had een andere tour gekozen, en hebben we ons klaar gemaakt voor een grootse avond! Vanavond was een vrije avond, maar we hebben toch met de groep afgesproken en met z'n allen gaan eten. Na het eten zijn we naar de bekende muziektrappen gegaan. Dit zijn trappen op Plaza del Mayor en is echt een meetingpoint voor mensen. Er speelde een salsabandje, dus even staan kijken. Daarna gingen we naar de grotdisco, waar we de hele vakantie eigenlijk al wel een beetje naar uit kijken. Het was een kleine wandeling er naar toe en eenmaal aangekomen stonden er heel veel mensen voor de deur. Wij dachten dat ie misschien nog niet open was ofzo. Een aantal van ons gingen kijken en vragen en kwamen terug met de mededeling dat al deze mensen staan te wachten tot ze naar binnen mogen. Ze laten elke 10 minuten een aantal mensen binnen, of niet, omdat het al zo ongelofelijk druk was binnen! Wij hadden geen zin om zo lang te wachten dus hebben besloten om morgen nog een keer te gaan, maar iets vroeger en zijn naar een andere bar/club gegaan. Het was wel grappig, want deze zou om 2 uur dicht gaan. Om 10 voor 2 gingen er al een aantal lampen aan en om 5 voor 2 ging de muziek iets zachter en om 1 minuut voor 2 was de muziek uit, waren de lampen aan en was het afgelopen!

* Er lopen ontzettend veel zwerfhonden op straat. Ze doen niets, ze schooien niet, ze lopen alleen en zoeken naar eten.

Zondag 11 december
Vanmorgen ben ik met de rest gaan ontbijten en daarna weer terug gegaan naar bed! Vandaag is de catamaran tour, ik denk niet dat ik hoef te vertellen waarom ik niet mee ga. Ik had expres nog even dat kaartje aan de deur gehangen van 'niet storen', om nog lekker een paar uurtjes te slapen. Helaas werkt dat hier niet helemaal. Na een uur kwamen ze op de kamer om te vragen of ze mochten schoonmaken.. Uh, nee.. Ik was nu toch wakker, dus ben er maar uit gegaan.
Om kwart over 12 had ik afgesproken met de 3 jongens die ook niet mee gingen op de catamaran. Met 2 ervan gingen we even naar het wifi parkje, m'n laatste wifi opmaken. Daarna zijn we gaan lunchen in het restaurantje waar we de eerste dag ook hebben gelunched, weer was het ontzettend lekker! Toen wij om 3 uur om de rekening vroegen kwam de derde waarmee we hadden afgesproken ook binnen wandelen! Wij zijn nog even een marktje over gelopen en hebben wat souvenirs gehaald. Daarna lekker nog even op het dakterras boekje gelezen en toen kwam de rest na een half uurtje daar ook een drankje doen.
' s Avonds zijn we weer met z'n allen gaan eten. Sommigen vonden het niet zo lekker, maar ik heb prima gegeten. Daarna hebben we met een flesje rum en wat blokjes cola op de muziektrappen gezeten en om half 11 zijn we naar de grotdisco gegaan, die om 11 uur open zou gaan. Toen we aankwamen zijn we maar in de rij gaan staan, wat een drama was dat zeg! Dit heb ik nu 1 keer gedaan, maar ga never nooit meer naar die club! Ze lieten weer een paar mensen per keer naar binnen, en blijkbaar willen die Cubanen graag snel naar binnen. Ze liepen te drukken en voor te kruipen, niet normaal. We waren met z'n 15en en wouden graag tegelijk naar binnen, maar dat kon niet. Een groepje meiden werd boos omdat wij daar stonden en zouden voorkruipen terwijl wij gewoon netjes stonden te wachten. Toen ik eindelijk vooraan stond, werd ik geduwd van achter en zette ik daardoor per ongeluk m'n voet over het opstapje en toen werd de uitsmijter boos en moest ik naar achter, maar ze waren zo aan het drukken dat ik niet naar achter kon. Uiteindelijk helemaal bezweet naar binnen. 1 x nooit weer. Binnen was wel erg mooi, het was een echte grot en de muziek klonk daardoor erg mooi. Met een paar anderen ben ik om half 2 ofzo terug gelopen. In het hostel nog even lekker gedouched (alleen maar koud water was op dat moment iets minder erg).

* #noshame is een groot ding geworden deze vakantie. De openbare wc's hebben vaak geen wc-papier, kunnen soms niet doortrekken, hebben vaak geen wc bril en kunnen vaak ook niet op slot. Blij als ik straks weer lekker op m'n eigen wc kan gaan zitten met de deur op slot.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Trinidad

Cuba

Met Anais naar Mexico en Cuba

Recente Reisverslagen:

19 December 2016

Havana

14 December 2016

Varadero

11 December 2016

Trinidad

08 December 2016

Cienfuegos

05 December 2016

Viñales
Moniek

Actief sinds 21 Nov. 2016
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 8149

Voorgaande reizen:

17 December 2016 - 31 December 2016

Cuba

Landen bezocht: