Cienfuegos - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Moniek - WaarBenJij.nu Cienfuegos - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Moniek - WaarBenJij.nu

Cienfuegos

Blijf op de hoogte en volg Moniek

08 December 2016 | Cuba, Cienfuegos

Woensdag 7 december, Cienfuegos
Vanmorgen weer vroeg eruit, ontbijten en onderweg! Het was vandaag 550 km rijden. We hadden ergens onderweg een lunchstop. De volgende stop was in het stadje Cienfuegos. Hier hadden we een soort van kleine stadswandeling en daarna was een uurtje vrij. Wij hebben voor 3 euro een internet kaartje gehaald, waarmee we een uurtje konden internetten. We hebben hier op Cuba amper bereik, laat staan wifi! Wifi is ook alleen in de grotere steden en dan in een wifi zone, vaak een parkje waar iedereen op zijn telefoon zit. Fijn om een paar mensen weer even te spreken, na een week radiostilte van onze kant.
Daarna zijn we doorgereden naar een klein paleis. Iemand had dit paleis vroeger aan een vrouw kado gedaan voor haar verjaardag. Als iemand nog een kado zoekt voor mijn verjaardag volgende maand, ik wil wel graag een paleis.
Toen door naar het bungalowpark Yaguanabo. Toen we hier aankwamen kregen we eerst een welkomstdrankje, een Cuba Libre (cola met rum, half om half) en daarna werd ons onze bungalow gewezen. Het zijn allemaal kleine huisjes met 2 bedden en een badkamer, helemaal prima! We kijken uit op de zee, super mooi! Toen we aankwamen was de zon net helemaal onder, dat gaf hele mooie kleuren boven het water uit.
In de avond aten we in het restaurant op het park, een buffet, lekker! Na het eten was er nog een show, heel bijzonder van wat wij hebben gezien. Er was een kerel (die de volgende ochtend omeletten stond te bakken in het restaurant) die over glas liep en op glas ging liggen. Dat was het. Wij hebben nog even een cocktail gedronken en zijn daarna naar bed gegaan.

* Er is hier zo goed als nergens wifi. Als je geluk hebt is er in de grotere hotels wifi, en als je heel veel geluk hebt, werkt het ook nog een beetje! In de grotere steden zijn wifiparken. Gewoon parkjes met wat groen en wat bankjes, waar je gebruik kan maken van de wifi. Je kunt zon parkje herkennen aan al die mensen die op hun telefoon kijken. Dit is uiteraard niet gratis! Je kunt een kaartje kopen voor 2 euro (1 uur wifi) bij een telefoonwinkel en als je pech hebt, zijn al de kaartjes opgekocht door handelaren die ze voor de winkel verkopen voor 3 euro.

Donderdag 8 december
We konden een beetje uitslapen! We hebben ontbeten om half 9 en om half 10 gingen we met de bus naar een klein haventje. In de bus werd eerst weer even een glaasje rum uitgedeeld om de stemming er in te krijgen en uiteraard deden Alexander en Oto ook gewoon mee! Bij het haventje aangekomen hebben we eerst een wandeling gemaakt van ongeveer 3 kwartier heen en 3 kwartier terug, super mooi! We gingen door grotten en over rotsen en stenen door naar een kleine baai, waar we even een duik konden nemen in de zee. Zelfs ik heb gezwommen in de zee! Dit omdat het zo ongelofelijk warm was van de wandeling, ik zweette me kapot, en het water was zo helder, je kon de bodem zien, 3 meter lager! Toen gingen we weer terug door een andere grot, heel mooi.
Daarna was de lunch, we zijn met z'n allen opgelicht en konden er gewoon niets aan doen! Ze hadden van te voren gevraagd wat een broodje zou kosten, dat was 6 cuc (6 euro) en toen we moesten afrekenen moesten we allemaal 8 betalen! Voor een broodje... Zelfs Alexander deed er niets aan, beetje jammer.. Maar goed, de rest van de middag kon je nog kajakken, snorkelen, duiken, catamaran varen of bij het zwembad chillen met een cocktail en dat laatste heb ik gedaan. Als ik trouwens wat aangekomen ben deze vakantie is dat niet door het eten, maar door de pina coladas hahaha.
Toen we terug kwamen in het park hebben we naar de zonsondergang gekeken. Binnen 3 minuten was ie weg..
's Avonds hadden we een diner en net als de andere dagen a la carte was het eten niet heel bijzonder. Na het eten was er een kampvuur. Ik ben lekker op tijd naar bed gegaan!
Als ik trouwens zeg 'op tijd' dan bedoel ik 'voor 12 uur'. We eten elke dag om 8 uur en volgens mij is dat voor hier nog wel vroeg.

* De stroom op het bungalowpark is 3 keer uitgevallen. Dat schijnt hier heel normaal te zijn. Ook is het normaal dat je soms alleen maar koud water hebt en dat er soms echt maar een pisstraaltje uit de kraan komt..